Od września realizujemy projekt edukacyjny pt.: Powstanie wielkopolskie w pamięci młodego pokolenia. Środki finansowe pochodzą z funduszy Programu Grantów Społecznych Powiatu Gostyńskiego realizowanego przez Stowarzyszenie Dziecko. Realizację zadania prowadzi grupa nieformalna Drużyna Śliwińskiego przy współpracy z Zespołem Szkół Zawodowych w Gostyniu.

Głównym celem projektu jest upowszechnianie wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim 1918 – 1919  ze szczególnym uwzględnieniem: trasy wymarszu i działań zbrojnych, sylwetek lokalnych powstańców, ekwipunku, umundurowania i broni,  aprowizacji, zaangażowania ludności cywilnej w sprawę narodową.

Zadaniem projektu jest kształtowanie wśród młodzieży szacunku do historii regionalnej i umacnianie ich tożsamości z małą ojczyzną. Jednym z kolejnych zadań projektowych były warsztaty edukacyjne Powstanie Wielkopolskie w pamięci młodego pokolenia.

Chcieliśmy jeszcze bardziej zainspirować młodzież nie tylko naszej szkoły, ale również uczniów z innych szkół powiatu gostyńskiego do poszerzenia, usystematyzowania wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim. Młodzież pracując w czasie warsztatów umacniała poczucie tożsamości i patriotyzmu lokalnego, kształtowała umiejętności pracy w grupie, interpretacji różnych źródeł oraz uczyła się tolerancji wobec innych poglądów.

Uczestnicy musieli zmierzyć się z czterema zadaniami. Wsparciem dla nich byli uczniowie naszej szkoły.

W pierwszym zadaniu należało „spakować” powstańca wybierając spośród wielu produktów te, które były niezbędne do przetrwania w czasie walki. Należało dokonać właściwego wyboru, gdyż w podanym zestawie znajdowały się również produkty „nie z tej epoki”. Wiele emocji wzbudziła druga część zadania, gdzie należało przyszyć guziki. Powstaniec przecież musiał radzić sobie z różnymi trudnościami. Jak się okazało śmiechu było bardzo wiele, nie każdy uczestnik bowiem wiedział jak użyć igły, nitki i guzika.

Zadanie drugie polegało na udzieleniu odpowiedzi na pytania znajdujące się na kartkach dotyczące biografii Bernarda Śliwińskiego. Informacje na ten temat można było uzyskać po obejrzeniu prezentacji multimedialnej. Następnie trzeba było rozszyfrować hasło, które ułożyło się z wybranych, ponumerowanych literek z odpowiedzi i wyjaśnić je. Uczestnicy zabawy przedstawili ciekawe interpretacje hasła PATRIOTYZM.

Kolejne zadanie to ułożenie puzzli z obrazów Leona Prauzińskiego. Należało także dobrać odpowiedni tytuł i wybór swój uzasadnić.

Czwarte zadanie polegało na zredagowaniu gazetki powstańczej. Grupy musiały wymyślić tytuł, szatę graficzną, przedstawić biogramy wybitnych osobowości związanych z powstaniem, ułożyć kalendarium najważniejszych wydarzeń oraz rozrysować mapę frontów powstańczych. Każda grupa, jak przystało na prawdziwych dziennikarzy napisała ciekawe artykuły, w których znalazły się konkursy z atrakcyjnymi nagrodami np.: spotkanie z Ignacym Janem Paderewskim oraz „wejściówka” na jego koncert. Gazetki nosiły tytuł Chwała Zwycięzcom oraz Gazetka Powstańcza.

Młodzież wykazała się dużą wiedzą, pomysłowością i kreatywnością. Na podsumowaniu uczniowie przy herbacie i ciastkach wymieniali się doświadczeniami z zakończonych warsztatów.

Wszystkim zaangażowanym osobom serdecznie dziękujemy!!!